Bibliai esettanulmány: Ruth 1: 6-18.
Meghalt a családfő Elimelek, neve jelentése = Istenem királyom, meghalt, Kiljon = tüdővészes, Mahlon = Beteges nevű két fiú is, így Naómi = Kedvesem, Szépségem, Orpa = Makacs, Kemény, valamint Ruth = Barátnő, Felüdítő nő nevű asszonyok is özvegyek lettek.
De megjött a kenyér híre Júda felől, ami Isten kegyelmének kiáradását, bocsánatát is jelezte, bár nem tudunk a bírák korában jelentős nemzeti vagy törzsi bűnbánatról. E fogalom, hogy „megelőző kegyelem” nem ismeretlen előttünk, a Golgotán is ez áradt ki – de ez nem ment fel senkit sem a megtérés és hűség feladata alól.
Amikor világbajok vannak, akkor a népek egymásra vannak utalva. Ami nincs Júdában, az most van Moáb földjén, de amikor Isten gyermeke a világ szellemi területén van, az anyagi nyereség mellett veszedelmet is talál.
Helyesen gondolkodott Naómi, mert egyénileg megvigasztalódni, családban újjá épülni a világ javaival nem tud a lélek, mert ehhez azonos lelkű, hitű emberek, rokonok, barátok áldásos közössége lelki hálója kell. Ezért mi is becsüljük meg a hívő közösségünket, legyünk azzal a szeretet frigyében, és ne csodálkozzunk, ha a világban élve, vele táplálkozva, többnyire csak depressziósak, ingerültek, nyugtalanok, és agresszívak vagyunk. Volt kenyér Moábban, de a betlehemi kenyér már sokkal vonzóbb a három özvegynek. Miért? Mert a moábi kenyér bálványokkal jár együtt – a bálványok pedig csak szórakoztatnak – de a hívők kenyere Isten kegyelmével, Isten ismeretével, a hit és ön-őrzés harcával jár – aminek gyümölcse a lelki intelligencia, a hitközösség és a mennyben pedig örök élet.
Elimelek neve hitvallás Isten mellett, így ő nem hithagyóként ment Moábba családjával, hanem ő megijedt a fennálló éhínségtől. Naómi szavaiban sem hallunk Isten iránti hűtlenséget beismerő nyilatkozatot, hanem csak 13v: „elért engem az Úr keze.” 21v: 1 „Egész családommal mentem el, és kifosztottan hozott vissza az ÚR. Miért hívnátok engem Naominak, hiszen megalázott engem az ÚR, és bajba döntött a Mindenható.” Ne gondoljuk, hogy e család hűtlen volt Istenhez, hanem ismerjük fel, hogy megélhetési félelem vett erőt rajtuk, és ez vitte őket pogány területre. Jézus nem véletlenül mondta, hogy „vigyázzatok, hogy meg ne nehezedjék a ti szívetek a megélhetési gondok miatt…..”
Valamint Ruth hitvallása is – ami az ószövetség legszebb hitvallása – arra mutat rá, hogy e zsidó család nem lett bálványozóvá, hiszem akkor Ruth hogyan látta volna meg, és hogyan keletkezett volna szívében vonzalom a zsidók istene iránt? Naómi hitében, sorshordozásában meglátta az igaz Istent – míg saját korábbi vallásában egyáltalán nem látott szívben lakó, szívet felkaroló istent!
Összegző gondolatok:
- Amikor Isten a világ felett ítél, akkor előfordul, hogy az abban élő népe is szenvedi azt.
- Naómi sorsa, kicsiben jóbi sors, ami velünk is előfordulhat – fogadjuk azt mi is Jób hitével, Naóminak a szent föld felé fordulásával!
- Ha földi javaink bizonytalannak tűnnek, ne engedjük, hogy a kísértő félelembe, világba kergesse gondolatainkat, jövőképünket, hanem bízzunk a gondviselő Atyában, aki tud minden hiányukról.
- Legyünk tudatában, hogy életünkből olvasnak az emberek. Istenről, hitünk valódiságáról, istenkapcsolatunk mélységéről életünk egyfajta levél, aminek olvasata Istenhez vezetheti embertársainkat!
- Orpa kulturálisan és csak familiárisan gondolkodva élt e családban, Ruth pedig a lélek világában a hit ösvényét fürkészve. Ezért Orpa maradt is a kultúrájában, Ruth azonban megtalálta az Utat, így az Igazságot és Életet is, vagyis az egyetlen igaz Istent. Mert a hitben való élet, gondolkodás messze több, mint vallásos kultúra, vallásos csoportidentitásban való élet.
- A bibliai Isten iránti hit és engedelmesség erősít meg a testi, lelki életút legradikálisabb módosítására, amelynek az örökélet felől nézve, semmilyen más vallásosság nem alternatívája.
Segítsen az Úr mindnyájunkat Ruth bizonyságtétele szerint élni. Kalász